fredag 20. juli 2012

Europeisk bilindustri sliter, dermed blir bilene billigere

SER MØRKT UT: Fiat-konsernet er et av konsernene som sliter mest i det europeiske markedet. Foto: FIAT.(Dagbladet): Europas bilindustri kommer seg gjennom vanskelige tider med blandet hell.

Mens merker som Volkswagen, Audi, og Porsche viser sunnhetstegn på det globale markedet, er det langt verre stilt med deres kollegaer lengre sør.

Lav kapasitetsutnyttelse

Verdens bilindustri sett under ett fortsetter å være en vekstindustri, men situasjonen i deler av Vest-Europa en ganske annen, ifølge en studie gjort av AlixPartners.

Rapporten konkluderer med at 40 prosent av fabrikkene ligger under sitt finansielle breakeven-nivå, med andre ord at de bruker mer penger enn de tjener.

For å gå i null økonomisk er de avhengig av en kapasitetsutnyttelse i størrelsesorden 75-80 prosent.

Fabrikkene med lavest kapasitetsutnyttelse finner man i Frankrike, Italia og Spania, men også i markeder som Russland og Tyrkia.

Selskapene som gjør det best er europeiske premiummerker og lavkost-produsenter fra Korea.

Dermed ligger det an til nok en nedtur for en industri som allerede har hatt en tøff tid de siste årene.

PSA kutter

PSA-konsernet som består av Peugeot og Citroen taper halvannen milliard kroner hver måned, og nå stenger de fabrikken i Aulnay utenfor Paris. 6500 mennesker mister jobben, skriver svenske SVD-Næringsliv.

- En krigserklæring, raser fagforeningen til Peugeot.

Italienerne sliter

Fiat har nær halvert salget i hjemmemarkedet Italia de siste ti årene, fra vel en million biler til 550 000. På det europeiske markedet har andelen deres sunket fra 13 til seks prosent.

Dermed vurderer de å stenge nok en fabrikk, etter å ha stengt en på Sicilia i fjor.

I løpet av årets seks første måneder solgte Fiat 328 000 biler i Europa, det er en andel på kun 4,8 prosent.

Ifølge årets første kvartalsrapport, hadde de et underskudd på 273 millioner euro etter skatt.

Billigere biler

Et av resultatene av krisen er prisavslag på nye biler.

- Et prisavslag på 2400 euro per bil er for tiden gjennomsnittet i Tyskland, ifølge Stefano Aversa i AlixPartners.

- På lang sikt må produksjonen i Europa bli tilpasset etterspørselen igjen. Først da vi volumprodusenter (som Fiat og PSA; journ. anm) bli innbringende igjen, fortsetter han.

I Norge har de ingen situasjonsspesifikke tiltak i forhold til situasjonen som AlixPartners skisserer.

- Uavhengig av situasjonen i Europa kjøres det kampanjer på biler kontinuerlig her i Norge. Særlig på nye modeller kjøres det introkampanjer, det er jo vanlig for de fleste produsenter, sier Ranveig Sønju hos Citroën Norge.

Volumprodusenter under press

Fiat og PSA sliter blant annet fordi de opplever press både fra premiummerkene og de billigere asiatiske produsentene.

Merker som Dacia, Hyundai og Kia angriper nedenfra, og premiummerker som Audi, BMW, og Mercedes posisjonerer seg med nye modeller i markedssegmenter som tradisjonelt har vært dominert av Fiat og PSA.

Mens BMW hadde et overskudd på 11,4 prosent i fjor, og Hyundai over 10 prosent, klarte volumprodusentene så vidt å holde hodet over vannet, eller tapte penger.

Utfordringer

Som alltid er utslippskrav en utfordring for bilprodusentene, men målet om 130 gram CO2 innen 2015 ser ut til å være innenfor rekkevidde. 95 gram innen 2020 er derimot fortsatt heller usikkert. Det tilsvarer et snittforbruk på 0,36 l/km.

Teknologikostnadene per bil vil helt klart øke, og ikke minst vil utviklingsbudsjettene trenge en solid utvidelse.

Hvorvidt konsumentene vil akseptere å ta den regningen er det ingen som kan si noe sikkert om.

Strømlinjeforming

Deling av plattformer mellom ulike modeller er etter hvert blitt en ganske vanlig strategi for å spare kostnader.

Innsparingene for selskaper som allerede utnytter dette i stor grad har vært i størrelsesorden fire prosent av variable kostnader, 30 prosent av investeringer og 55 prosent av utviklingskostnader.

Studien fra AlixPartners viser at modeller som deler plattform sannsynligvis vil øke dramatisk over de neste årene, og at deler som passer i flere modeller med samme plattform, kan øke til så mye som 70 prosent innen 2014.

Nedgang i salget

I 2007 ble det solgt 16,8 millioner biler i Europa. I år forventes salget å ligge på 13,5 millioner, ned en million fra fjoråret.

AlixPartners konkluderer med at vi må vente til 2020 med å se salget klatre over 16 millioner nok en gang.

Hentet fra: dagbladet.no
Alv A. Dahl